Аудит безпеки території: як дослідження місцевості дозволяє зробити громаду безпечною

05.09.2024

В Україні в умовах післявоєнного відновлення та на шляху до вступу до Європейського Союзу, питання безпеки територій стає дедалі актуальнішим. Одним із інструментів, який не лише дозволяє оцінити безпекові ризики в громаді, але й забезпечує практичні рішення для їхнього усунення, є аудит безпеки території.

Що таке аудит безпеки, як його ефективно використовувати, як він працює та чому ви вже хочете провести такий аудит у своїй громаді — читайте далі!

У чому проблема?

У вашій громаді є місця, де систематично вчиняють дрібні злочини, наприклад, крадіжки чи дрібне хуліганство? Або ж є автобусні зупинки, на які майже ніколи не приходять люди, особливо рано вранці чи коли сутінки? А можливо, коли йде дощ чи сніг, є місця, які жителі будинку намагаються обійти, щоби не пошкодити себе?

Яке рішення?

Оцінити рівень безпеки на різних територіях зможе аудит безпеки території. Це комплексний процес оцінки, який дозволяє ідентифікувати вразливі місця, загрози та ризики, а також визначити заходи для їхнього усунення. Окрім того, аудит безпеки території дає можливість побачити і те, що може допомогти чи врятувати у випадках різних видів загроз. 

Важливо зауважити, що аудит безпеки також зосереджується на попередженні сексуальних домагань, різних проявів насильства, підвищенні рівня безпеки для жінок і дівчат у публічних і напівпублічних місцях.

Прикметно, що такий аудит можна робити як на дуже локальній території, як багатоквартирний будинок, залізничний вокзал, парк чи відрізок вулиці. Так і тестувати систему загалом. Наприклад, ідентифікувати недоліки в системі екстреного реагування чи системі моніторингу в усьому місті чи селі.

Як відбувається аудит безпеки?

Аудит безпеки території: група аудиту

Першим етапом в аудиті безпеки є вибір місць для аудиту та залучення інших організацій і осіб. Тобто формування групи аудиту. До складу такої групи зазвичай входить до десяти осіб. Це можуть бути друзі, знайомі, сусіди; представники/ці різних громадських організацій (жіночих, релігійних, тих, що працюють із особами з інвалідністю, молодіжні тощо), представники/-ці сектору безпеки й оборони (військові, поліцейські), представники/-ці органів місцевого самоврядування чи локальних установ, депутати тощо. 

Другий етап — вибір місця, де відбудеться аудит. Якщо ви вперше проводите аудит, краще почати з малої території, обравши кілька точок на відрізку «від» і «до». Наприклад, від лікарні чи школи до зупинки громадського транспорту.

Аудит безпеки території: вибір місця

Третій етап — підготовка контрольного списку питань. Це набір певних критеріїв, згідно з якими досліджують обраний обʼєкт: освітлення, дорожні знаки, місця можливих нападів, планування, доступність тощо. Кожен критерій містить контрольний список питань (checklist), які сформульовані як твердження і завдання групи аудиту дати відповідь «так» чи «ні». Наприклад, якщо ми на ділянці вулиці перевіряємо критерій освітлення, то твердження будуть такими: «Освітленням покрита вся територія об’єкту», «Дорожні знаки та вказівники освітлені», «Тінь від дерев та кущів дає можливість безперешкодно освітлювати територію навколо», «Добре освітлені тротуари і пішохідна зона» тощо.

Ви можете знайти готові питання до критеріїв, які можна використовувати для проведення аудиту, але важливо памʼятати, що це завжди творчий процес і питання можуть доповнюватися, навіть під час проведення аудиту. 

Аудит безпеки території

Четвертий етап — фізичне проведення аудиту. У нас готова група, обране місце, дата та час проведення аудиту та готовий перелік критеріїв із контрольним списком питань, відповідно до яких ми будемо робити аудит. Ті 2-3 точки, які ми позначили у маршруті, де будемо зупинятися, щоби заповнити відповіді, і є самим аудитом. Важливо не просто заповнювати інформацію, а й робити фото чи відеофіксацію, щоби згодом долучити до звіту.

Заключний етап аудиту – це підготовка звіту та рекомендацій щодо усунення недоліків і створення умов, які підвищують рівень безпеки в обраному для аудиту місці. На основі проведеного аналізу розробляють рекомендації щодо підвищення рівня безпеки. Це можуть бути як технічні заходи (встановлення додаткових камер відеоспостереження, покращення освітлення), так і організаційні (розробка планів евакуації, проведення тренувань для персоналу).

Після аудиту відбувається поширення результатів аудиту в громаді та адвокація змін. Поширювати інформацію можна у різний доступний вам спосіб: через соціальні мережі, групи, на зустрічах, особисто, загалом, будь-які інші ефективні інструменти, які працюють у громаді. Для адвокації змін важлива участь місцевої влади, тому добре, якщо ви відразу долучаєте до аудиту місцеву владу і зробите в себе в громаді такі аудити системними.

Аудит безпеки території: поширення інформації

 

Скільки часу потрібно на аудит?

Час на проведення аудиту залежить від різних факторів, зокрема, загальної території проведення перевірки, насиченості об’єктами, їхніх розмірів і складнощів огляду та доступу. Для першого аудиту на території, де ви оберете 3-4 місця для «зупинки», слід розрахувати на час близько 1,5-2 години. На підготовчий етап знадобиться кілька зустрічей: створення робочої групи, навчання, обрання місця проведення та обрання критеріїв і контрольних списків питань до них.

Проводячи  аудит у світлий час доби, важливо враховувати, що не на всі питання ми зможемо надати відповідь, тому важливо зробити повторний аудит в темну пору доби, або врахувати це у світлий час доби. Так само важливо і те, яка пора року та погода. Подумайте також і про інші фактори, які можуть впливати на безпеку та повторюватися регулярно.

Які результати на практиці?

У селищах Донеччини, що постраждали від конфлікту, аудит безпеки території допоміг ідентифікувати критичні проблеми з інфраструктурою. Одним із успішних рішень стало оновлення освітлення на основних вулицях та в зонах високої концентрації населення. Це значно знизило ризики для безпеки місцевих жителів і покращило загальну ситуацію в регіоні.

У містах на заході України, таких як Львів та Ужгород, проведений аудит безпеки території ідентифікував потребу в посиленні моніторингу громадських місць. Тут реалізували проект із впровадження системи відеоспостереження, що дозволило ефективно контролювати ситуацію в громадських місцях і своєчасно реагувати на порушення.

Загалом аудит безпеки території показує, що навіть у складних умовах можна знайти ефективні рішення для покращення ситуації та забезпечення безпеки мешканців і мешканок громади або й навіть окремого мікрорайону чи будинку. 

Ініціативу проведення аудиту території в Україні в березні 2010 року започаткувала громадська організація «Інформаційно-консультативний жіночий центр». Поштовх дала Глобальна Флагманська ініціатива ООН Жінки «Безпечні міста та безпечні громадські простори для жінок і дівчат». Це програма глобального рівня, у межах якої планувалося розробити та впровадити інструменти, політики та комплексні підходи щодо запобігання та реагування на сексуальні домагання та інші форми сексуального насильства проти жінок та дівчат у громадських просторах, спираючись на впровадження практик, які робили міста більш безпечними та дружніми до жінок. За останні 10 років тема аудиту безпеки території засвідчила свою ефективність та дієвість, тож нині нею займаються різні громадські організації.

Ви можете прочитати за цим посиланням докладно про історію виникнення аудиту безпеки території  як у світі, так і в Україні. 

Якщо вам цікава тема аудиту безпеки території, ви можете звернутися до команди Інформаційно-консультативного жіночого центру та отримати консультацію чи замовити навчання, щоби провести аудит у своїй громаді та зробити її безпечнішою, комфортнішою і такою,  що базується на євростандартах планування публічних просторів, із урахуванням потреб усіх мешканців та мешканок громади.

Також запрошуємо всіх охочих увійти до складу перших тестувальників сайту, який дає змогу спланувати аудит безпеки території, провести його та отримати автоматично опрацьований звіт, який може стати основою для змін у громаді та адвокації змін для підвищення безпеки. Для цього зареєструйтеся, будь ласка, на сайті

Якщо у вас виникнуть питання, ІКЖЦ радо відповість на них info@wicc.net.ua 

Публікація стала можливою завдяки підтримці Європейського Союзу, наданій у межах проєкту «Мережа гендерних аналітичних центрів: посилення спроможності задля розробки передових політик, оцінки впливу, стратегічної адвокації та сфокусованих комунікацій щодо політик», що реалізовує Український Жіночий Фонд. Відповідальність за зміст інформації несе ГО «Інформаційно-консультативний жіночий центр». Інформація, що представлена, не завжди відображає погляди ЄС і УЖФ.